W ostatnim dniu marca 2023 odbyła się debata finałowa II Wierzchosławickiej Ligi Debat Oksfordzkich.
Druga edycja projektu była skierowana do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Wierzchosławice. Każda z pięciu szkół wystawiła swoich reprezentantów, łącznie 51 uczniów.
Projekt był podzielony na dwa etapy. W trakcie pierwszego etapu uczniowie wraz z opiekunami uczestniczyli w dwudniowych warsztatach podczas których, zdobyli wiedzę na temat komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, autoprezentacji, sposobów wypowiedzi oraz radzenia sobie ze stresem. Poznali także specyfikę debaty oksfordzkiej, zapoznali się z budową argumentu i linii argumentacyjnej, oraz roli poszczególnych mówców. Liga Debat Oksfordzkich to zawody drużynowe, dlatego ważne jest doświadczenie budowanie drużyny i pracy w zespole ale też więzi między uczniami i między drużynami. Warsztaty rozpoczęły się 10 stycznia, zakończyły natomiast dziesięć dni później, a prowadzone były przez Panią Agnieszkę Poliwkę-Jeż oraz Panów Marcina Lewandowskiego i Grzegorza Chmiela.
Drugi etap obejmował przeprowadzenie 10 debat, w systemie „każdy z każdym”, które miały wyłonić dwie najlepsze drużyny.
Młodzież debatowała nad tezami związanymi z social mediami oraz dbaniem o zdrowie i ekologii.
Tezy tegorocznej edycji:
- Świat bez mediów społecznościowych byłby lepszy (17.02. SP Łętowice – SP Wierzchosławice)
- TikTok powinien zastąpić wszystkie istniejące media społecznościowe (24.02. SP Łętowice – SP Mikołajowice)
- Media ogłupiają społeczeństwo (24.02. SP Ostrów – SP Rudka)
- Dbanie o klimat jest ważniejsze, niż budowanie nowych fabryk (03.03. SP Rudka- SP Mikołajowice)
- Wychowanie fizyczne jest przedmiotem zbędnym (03.03. SP Ostrów – SP Wierzchosławice)
- Życie na wsi jest lepsze od życia w mieście (10.03. SP Łętowice – SP Rudka)
- Zakaz przynoszenia telefonów komórkowych do szkoły jest słuszny (10.03. SP Mikołajowice – SP Wierzchosławice)
- Gry komputerowe bardziej rozwijają człowieka, niż mu szkodzą (17.03. SP Rudka – SP Wierzchosławice)
- Współcześnie wiedza szkolna jest martwą wiedzą (17.03. SP Łętowice – SP Ostrów)
- Działania ekologiczne podejmowane w Polsce są nieskuteczne (24.03. SP Ostrów – SP Mikołajowice)
Godzinę przed każdą debatą drużyny losowały stronę – propozycję lub opozycję. Propozycja broni postawionej tezy, opozycja stara się ją obalić.
W każdej debacie udział brało czterech mówców każdej ze stron. Wystąpienia – „mowy” były ocenianie przez Lożę Mędrców. Na punkty przyznawane przez Loże wpływ miały takie czynniki jak struktura wystąpienia mówców, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, spójność drużyny, definiowanie linii sporu, linia argumentacyjna drużyny, kontrargumentacja. W Loży zasiadały 3 osoby, a debacie finałowej 4. W skład Loży wchodziły osoby, które mają bogate doświadczenie debatanckie, brały udział w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej i kontynuują tę przygodę będąc studentami. Marszałkiem Pierwszej debaty była Pani Agnieszka Poliwka-Jeż, pozostałe jako marszałek prowadził Pan Grzegorz Chmiel.
Debaty w drugim etapie odbywały się co tydzień w każdy piątek zaczynając od 17 lutego, kończąc na debacie finałowej 31 marca.
Przez ten okres uczestnicy zdobywali doświadczenie, radzili sobie z emocjami, stresem. Wynik każdej debaty był omawiany i uzasadniany przez Marszałka oraz Lożę.
Debatujący mieli możliwość opowiedzieć o swoich odczuciach, zmianach jakie się im udało osiągnąć w tracie omówień. Mogli wysłuchać również sugestii i rad oceniających oraz Marszałka podczas tychże omówień, które odbywały się po każdej debacie.
Ważną rolę pełnili opiekunowie grup. Nie tylko koordynowali działania pod katem organizacyjnym ale również wspierali swoich uczniów
w trudnych momentach i dzielili się swoją wiedzą, wtedy kiedy teza debaty wydawała się być trudna.
Po dziesięciu debatach i podsumowaniu wyników zgodnie z punktami regulaminu:
6.5. Debata Finałowa odbędzie się pomiędzy dwiema drużynami, które zajęły odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w tabeli klasyfikacyjnej po wszystkich wyznaczonych harmonogramem pojedynkach fazy wstępnej.
6.6. O miejscu w tabeli decyduje w pierwszej kolejności suma dużych punktów za zwycięstwa. W przypadku, kiedy dane drużyny mają taką samą liczbę punktów dużych, do wyłonienia drużyny, która przechodzi do finału brana jest pod uwagę suma zdobytych we wszystkich debatach punktów małych – czyli zdobytych z ocen “Loży Mędrców”. W przypadku, kiedy liczba punktów małych jest jednakowa, o wejściu do finału decyduje dogrywka – dodatkowa debata.
Poniżej tabele wyników:
Tabela dużych punktów II Wierzchosławickiej Ligi Debat Oxfordzkich |
|||||
Debata |
SP Łętowice |
SP Mikołajowice |
SP Ostrów |
SP Rudka |
SP Wierzchosławice |
SP Wierzchosławice – SP Łętowice |
0 |
|
|
|
1 |
SP Ostrów – SP Rudka |
|
|
0 |
1 |
|
SP Mikołajowice – SP Łętowice |
0 |
1 |
|
|
|
SP Wierzchosławice – SP Ostrów |
|
|
1 |
|
0 |
SP Rudka – SP Mikołajowice |
|
1 |
|
0 |
|
SP Łętowice – SP Rudka |
0 |
|
|
1 |
|
SP Mikołajowice – SP Wierzchosławice |
|
0 |
|
|
1 |
SP Ostrów – SP Łętowice |
0 |
|
1 |
|
|
SP Wierzchosławice – SP Rudka |
|
|
|
1 |
0 |
SP Ostrów – SP Mikołajowice |
|
1 |
0 |
|
|
Suma |
0 |
3 |
2 |
3 |
2 |
Tabela małych punktów II Wierzchosławickiej Ligi Debat Oxfordzkich |
|||||
Debata |
SP Łętowice |
SP Mikołajowice |
SP Ostrów |
SP Rudka |
SP Wierzchosławice |
SP Wierzchosławice – SP Łętowice |
158 |
|
|
|
240 |
SP Ostrów – SP Rudka |
|
|
195,5 |
215 |
|
SP Mikołajowice – SP Łętowice |
214 |
221,5 |
|
|
|
SP Wierzchosławice – SP Ostrów |
|
|
201 |
|
195,5 |
SP Rudka – SP Mikołajowice |
|
208,5 |
|
195 |
|
SP Łętowice – SP Rudka |
168 |
|
|
218,5 |
|
SP Mikołajowice – SP Wierzchosławice |
|
227 |
|
|
223,5 |
SP Ostrów – SP Łętowice |
171,5 |
|
222,5 |
|
|
SP Wierzchosławice – SP Rudka |
|
|
|
245 |
220 |
SP Ostrów – SP Mikołajowice |
|
198 |
186,5 |
|
|
|
711,5 |
855 |
805,5 |
873,5 |
879 |
W Finale II Wierzchosławickiej Ligi Debat Oksfordzkich spotkały się:
- Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Mikołajowicach – strona propozycji
- Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa W Rudce – strona opozycji
Po przywitaniu wszystkich zaproszonych gości przez Dyrektor Gminnego Centrum Kultury – Panią Martę Strączyńską, rozpoczęła się najważniejsza część czyli debata. Finaliści dyskutowali nad tezą: Młodzi ludzie mają mały wpływ na to, co dzieje się na świecie
Loża Mędrców oceniła wszystkie wystąpienia, a Marszałek ogłosił zwycięzcą Szkołę Podstawową
z Rudki (punktacja 305-238,5).
Zanim emocje finalistów opadły Wójt Gminy Wierzchosławice – Andrzej Mróz, pogratulował uczestnikom projektu oraz wręczył wszystkim uczestnikom pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe.
Projekt finansowany był ze środków “Gminnego Programu Rozwiazywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2023”. Organizatorami przedsięwzięcia byli: Gmina Wierzchosławice oraz Gminne Centrum Kultury w Wierzchosławicach.